بیوسنسور جدید قند در بزاق و اشک برای تشخیص دیابت

سوراخ کردن نوک انگشتان برای آزمایش دیابت بزودی جای خود را به تشخیص دقیق غلظت قند در بزاق ، اشک یا ادرار خواهد داد.

به گفته ی محققین احتمالاً هزینه ی این آزمایش بسیار نازل خواهد بود زیرا نیازی به مراحل پردازش پیچیده برای تولید ندارد.

به گفته ی Jonathan Claussen با این روش غیر تهاجمی برای تخمین مقدار قند خون دربدن است می توان مقدار دقیق قند خون را از طریق بزاق واشک تشخیص داد. این روش بتدریج جای روش قبلی را خواهد گرفت.

به گفته ی Claussen: اکثر سنسورها بطور معمول مقدار قند را در خون اندازگیری می کنند وقادر به تشخیص قند در اشک یا بزاق نیستند. اما آنچه دراین نوع سنسور بی نظیر است قدرت اندازه گیری قند در هر چهار نوع مختلف سرم انسان: بزاق، خون، اشک و ادار است. این توانایی قبلاً در هیچیک از سنسورهای قبلی وجود نداشته است.

این سنسور دارای سه بخش اصلی است: لایه هایی از ورقه هایی با اندازه ی نانو که بشکل گلبرگهای کوچکی هستند و از ماده ای بنام گرافن (graphene)ساخته شده اند. گرافن از یک لایه ی ضخیم تک اتمی کربن و نانو ذرات پلاتین و آنزیم گلوکز اکسیداز تشکیل شده است. بروی هر گلبرک تعدادی لایه از گرافن انباشته شده است . لبه های گلبرکها آزاد بوده و پیوند های شیمیایی ناقصی دارند و نانو ذرات پلاتین می توانند به آن متصل شوند.

الکترودها از ترکیب ورقه های گلبرگ نانو کربن ونانو ذرات پلاتین تشکیل شده اند، سپس آنزیم گلوکز اکسیداز به نانو ذرات پلاتین متصل می شود . این آنزیم از تبدیل گلوکز به پراکسیداز یک سیگنال بروی الکترود ایجاد می کند.

علاوه بر تشخیص دیابت این تکنولوژی می تواند برای اندازه گیری وتشخیص مواد مختلف شیمیایی برای تشخیص سایر مشکلات پزشکی استفاده شود.

به گفته ی Claussen: از آنجائیکه ما از آنزیم گلوگز اکسیداز استفاده کردیم این سنسور برای تشخیص دیابت قابل استفاده است اما برای مثال می توانیم به جای آن آنزیم گلوتامات اکسیداز را استفاده کنیم  که برای اندازه گیری میزان نوروترانسمیتور گلوتامات درتشخیص پارکینسون یا آلزایمر استفاده شود یا می توانیم از اتانل اکسیداز برای مانتیورینگ میزان الکل در بازدم افراد استفاده کنیم . این الکترودها بسیار متنوع و قابل حمل می باشند و کار با آنها بسیار سریع می باشد.

با استفاده از این تکنولوژی ما قادر به تشخیص غلظت کمتر از 0.3میکرومول قند در لیتر هستیم که میزان تشخیص آن به مراتب بیشتر و قویتر از بیوسنسورهای الکتروشیمیایی با پایه ی گرافتی یا گرافیتی است که از نانو تیوب های کربنی و نانو ذرات فلزی ساخته شده اند.

اومی افزاید: این اولین یافته هایی است که چنین حساسیت بالا ودر عین حال طیف گسترده ای از سنجش در آ ن گزارش می شود.

یافته های این تحقیق در مجله ی Advanced functional Materials  منتشر می گردد.

منبع: zeenews.india.com